Κολλάζ

Κολλάζ

Τετάρτη 15 Απριλίου 2015


16/11/2014

SoundscapesLandscapes

 Με συσκευές που δανειστήκαμε από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, αλλά και με προσωπικές παιδιών και καθηγητριών, η ομάδα πραγματοποίησε τον περίπατο που προτείνει το πρόγραμμα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών SoundscapesLandscapes.
Ξεκινήσαμε λοιπόν την περιήγηση στη γύρω περιοχή με σταθμούς στις προσφυγικές κατοικίες, στο Δουργούτι, όπου έγινε το ιστορικό μπλόκο, Ναός Αναλήψεως, Αρμενική συνοικία, Ι. Ναός αγ. Σώζοντος (Αγ. Σώστης)











Το μπλόκο στο Δουργούτι
Ξημερώματα της ενάτης Αυγούστου 1944 οι Γερμανοί μαζί με -τους συνεργάτες τους ταγματασφαλίτες, κύκλωσαν τις περιοχές Δουργούτι, Κατσιπόδι, και Φάρος. Διέταξαν όλους τους άντρες 16-60 ετών να συγκεντρωθούν στη Λ. Συγγρού, λίγο πιο πάνω από τον Αγ. Σώστη όπως και έξω από την Αρμένικη Εκκλησία του Αγίου Γεωργίου αλλά και τη πλατεία του Φάρου. Συγκεντρώθηκαν συνολικά 1200 άντρες και μετά ανέλαβαν ”δράση” οι δοσίλογοι . Όσους υποδείκνυαν τους βασάνιζαν οι Γερμανοί χωρίς όμως να καταφέρουν να αποσπάσουν από αυτούς πληροφορίες για τους υπόλοιπους αντιστασιακούς.. Ύστερα με διαταγή του ανθυπασπιστή Γ. Ζαχαρόπουλου τους τουφέκιζαν.
(για την δράση των δοσίλογων συγκλονιστική είναι η μαρτυρία του Τάσου Παναγιωτόπουλου που ήταν ηγετικό στέλεχος της Ιερής Ταξιαρχίας, και συνελήφθη στο μπλόκο του Δουργουτίου. Στην μαρτυρία του ,που περιλαμβάνεται στο 14ο επεισόδιο της σειράς της ΕΡΤ «ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ» ,ο αγωνιστής,
κατηγοριοποιεί τους καταδότες σε «τσουβαλάδες» -όσοι ήταν κουκουλωμένοι με ένα σακί μέχρι τη μέση- και “μασκοφόρους”-όσοι φορούσαν μάσκα).
Επί τόπου συνολικά εκτελέστηκαν 120 άντρες, άλλοι στάλθηκαν στο Χαϊδάρι και 600 στη Γερμανία. Ακολούθησε λεηλασία και κάψιμο της περιοχής, ιδιαίτερα στα “Αρμένικα”. (Αργότερα οι ζημιές αποκαταστάθηκαν με τα 5 δισεκατομμύρια από τις δωρεές των πολιτών). Κάθε χρόνο γίνονται εκδηλώσεις μνήμης μπροστά από το μνημείο που έχει στηθεί στο Δουργούτι προς τιμήν όσων σκοτώθηκαν, με παρουσία από αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης, συγγενείς των θυμάτων αλλά και απλών πολιτών.

Ελένη Καλέμη

Ιωάννα Κασίμη







                      Ο Άγιος Σώστης

Ο ναός του Αγίου Σώστη ή πιο συγκεκριμένα το ναόμορφο βυζαντινό περίπτερο που λειτουργεί ως εκκλησία από το 1902 είναι κατασκευασμένο από σφυρήλατο σίδερο στη Γαλλία ως το περίπτερο της Ελλάδας στην Μεγάλη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1900. Είναι έργο του Γάλλου αρχιτέκτονα Λισιέν Μανί. Σήμερα αυτή η παράδοξη βυζαντινή εκκλησία κατασκευασμένη από χυτοσίδηρο και επενδυμένη με πλακίδια έχει ενταχθεί στο αθηναϊκό αστικό τοπίο. Είναι η εκκλησία του Αγίου Σώστη που μετά το τέλος της έκθεσης μεταφέρθηκε και επανασυναρμολογήθηκε στην Αθήνα. Αφιερώθηκε στον Άγιο Σώστη, ως τάμα για τη σωτηρία του βασιλέως Γεωργίου Α', που είχε πρόσφατα διασωθεί από δολοφονική απόπειρα. Είναι ένα κόσμημα μέσα στην παραφωνία και τη μιζέρια του νεοελληνικού αστικού αυτοκινητόδρομου.